چکیده
امروزه واژه های پست مدرن1 ، پساساختارگرایی2 ،پلورالیسم3 وحقیقت بومی به کرات در رسانه های مختلف به گوش میرسد.از شکست مدرنیسم4 ونا توانی علم در حل مسائل بنیادی بشری صحبت میشود .واز اینکه دنیا دوران مدرنسم را پشت سر نهاده ووارد مرحله جدیدی شده.این مرحله پست مدرن است .دنیای پست مدرن دنیایی است که درآن هیچ گونه حقیقت کلی وقطعی واز پیش تعیین شده ای وجود ندارد .هر شخصی حقیقت مخصوص به خویش را میسازد.لذا به اندازه تمامی انسانها حقیقت وجود دارد.ارزشها نسبی اند وساخته دست انسانهاو هیچ گونه شناخت واقعی وجود ندارد.
واژگان کلیدی:پست مدرن،پساساختارگرایی،مدرنیسم
1 postmodernism 3_pluralism
2 post-structuralism 4_modernism
تعریف پست مدرن
اولین استفاده از واژه ی پست مدرن به قبل از سال 1926 برمیگردد ولی میتوان آنرا تا دهه 1870 دنبال کرد یعنی زمانی که این واژه توسط جان واتکینز1 و چایمن2 هنرمند بریتانیایی بکار رقت (اپیگنانسی3 1380،ص3).
ادامه مطلب ...
چکیده
این مقاله نگاهی دارد به پدیده هوش که بارزترین فعالیت قوای ذهنی بشر است و قدرت سازگاری او با محیط را فراهم میآورد. واژه هوش کیفیت پدیده خاصی را که دارای حالت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست بیان میکند به عبارت دیگر هوش واژهای است که برای نشان دادن یک متغیر غیرحسی که تنها از طریق خواص آن قابل تفسیر است به کار میرود. نظریههای مختلفی در زمینهی هوش ارائه شده است که در یک تقسیم بندی کلی به چهار نظریه روانسنجی، عصبی ـ زیستی، نظریه رشدی هوش و نظریه پردازش اطلاعات تقسیم میشوند. در این مقاله سعی شده است که هر کدام از این نظریهها توضیح داده شود و انتقادات وارد بر آنها ذکر گردد. همچنین به نقش وراثت، محیط و گذر زمان در هوش اشاره شده است.
کلید واژهها: هوش، نظریههای هوش، محیط، وراثت، خلاقیت، یادگیری، آزمونهای هوش
نظریه های چگونگی فراگیری زبان کودکان
چکیده
زبان فرآیند پیچیده ای است که امکان ارتباط انسان با دیگر هم نوعان او را فراهم می کند . اما این که انسان چگونه آن را فرا می گیرد به گونه های متفاوتی تبیین می شود که ما در این مقاله مهمترین نظریه هایی که زبان آموزی را تبیین می کنند توضیح خواهیم داد . این نظریه ها عبارتند از : نظریه های رفتاری ، نظریه های فطری نگر یا نهاد گرایی ، نظریه های شناختی و نظریه های اجتماعی . در ضمن به معنای تلویحی هر کدام از این نظریه ها در تعلیم و تربیت اشاره شده است.
کلید واژه ها : زبان ، نظریه های زبان آموزی ، محیط ، وراثت .
ادامه مطلب ...
خود پنداره
خود پنداره[1] یکی از مفاهیمی است که بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و تعاریف متعددی از این مفهوم توسط صاحبنظران شده است که در این جا به بعضی از این تعاریف اشاره خواهیم کرد.
خودپنداره یک رشته صفات[2] ، توانایی ها[3] ، نگرش ها[4] و ارزش هایی[5] است که فرد معتقد است او را توصیف می کنند ،(برک[6] ، 1387،ص444). خودپنداره ، دید جامع فرد درباره ی خودش است که با تجربه فرد و تفسیر دیگران از آن تجربه شکل می گیرد و متحول می شود،( خرازی،1375،ص114 ؛ به نقل کاوسیان و کدیور ، 1384،ص97) . مفهوم خودپنداره الگویی سازمان یافته و پایدار از اداراکات را بیان می کند،(پروین[7] ، 1372، ص 208). رگرس[8] معتقد است خودپنداره ، مجموعه ی ویژگیهایی است که شخص به عنوان یک موجود منحصر به فرد از خود درک می کند،(دیباج نیا ،83،ص 2). خودپنداره بازنمایی ذهنی فرد از خودش است(ریو[9]، 1381،ص246).
درست به همان صورتی که
ادامه مطلب ...